Monday, 22 August 2011

SEGMEN HIRA : " Aku reti memasak, kau reti? "


cakap bab masak ni..hamba bukanlah seorang chef terkenal..bukan jugalah pakar masakan yang serba serbi tahu tentang dunia masakan yang pelbagai...
hamba hanya seorang gadis yang masih bertatih dalam alam masakan dengan tunjuk ajar dari arwah mak dulu dan kakak-kakak hamba...
kalau nk minta hamba hidangkan masak kari ke gulai ke..memanglah hamba xberapa tahu, melainkan kakak hamba ada bersama saat tu..huhu..
kalau masakan lain-lain tu..insyaAllah..boleh la sekarang..

tapi nak dijadikan cerita masa awalan nak masuk ke dapur dulu..selalu je kena komen..naknye kalau abang hamba yang cerewet...rasa malas nak masak dah masa tu..tapi sebab minat..jadi hamba teruskanlah juga kalau berpeluang turun ke medan masakan...

pengalaman masak paling teruk...masak sayur air xrase hape pon..aduss..sadis betul!! masa try tu hamba ingatkan lidah hamba ada something wrong sampai lidah xboleh rase hape..
dan yang paling memalukan pulak..bakar ikan keli sikit pon tak dikelarnye ikan tu..huhu..
abah hamba dengan muka yang redha telan jelah ikan tu dengan sayur bayam tu..
huhuk..memanglah makanan yang sihat untuk kesihatan hari tu..kurangkan gula dan garam dalam masakan..

masakan paling hamba boleh berlagak..masak lemak cili padi...versi kelantan punye la...maklumlah hamba ni darah pekat Cik Siti Wan Kembang..
ahha..ada satu lagi..masak air..hehek..abah hamba selalu puji hamba empunye buatan air..ala-ala air di kedai kopi tu rasenye..setakat ni..semua air hamba boleh buat..Alhamdulillah.....

ada satulah rahsia mahu hamba kongsikan..
tika dulu..hamba tersangatlah liat mahu ke dapur..namun setelah kepergian insan yang melahirkan hamba ke dunia..terdetik sesal bila mana hamba belum pun menuntut segala ilmu masakan daripadanya..apa lagi mahu merasa masakannya lagi =(
setelah itu..hamba tekad mahu menajamkan bakat yang ada bagi mengisi perut abah yang masih bernyawa..cukuplah arwah mak yang tidak berpeluang merasai air tangan hamba..

nasihat hamba pada sekelian manusia..
berjasalah pada mereka
sebelum mereka meninggalkan kita

macam ni la kot masa awalan hamba berjuang di dapur






5 comments:

hira said...

mula-mula memang la ada salah silap kan dalam masakan. dah memang adat la tu. tak apa, mari kita belajar memasak ye? :D

by the way, thanks for joining! :)

p/s: takziah buat keluarga awak. tabahkan hati dan kuatkan iman tau ;)

3no gr33ny said...

emm arwah mak hamba dah selamat disemadikan 3 tahun lalu..kiranya..kali ni raya ketiga hamba beraya tanpanya...
tapi rasa baru je semua tu jadi..

rindu sangat nak dengar arwah membebel..suruh hamba yang liat turun ke dapur ni

Fahz said...

sedih lak rasanya..thanks atas nasihat tu..tetibe rasa teruja nak balajar masak.smpai siap call mber keje 7e simpankan buku "rasa".heheh

"Aku"....Nurul Azren said...

erm, teruja bila bc entry nie...

Cik Reen melawat dari segmen yg sama... http://duniacikreen.blogspot.com/2011/08/segmen-hira-aku-reti-memasak-kau-reti.html


jom sertai contest Cik Reen =>
http://siluncaimalang.blogspot.com/2011/08/first-ga-cr-perlukan-rakan-alam-maya.html

3no gr33ny said...

fahz : bgus la tu..hamba pun tersangatlah sudah tidak sabar mahu pulang ke kampung...ingin sekali bertukang di dapur buat abah yang masih hidup

azren : insyaAllah hamba join..majulah blog utk..emmm..kite2..heheh

 
Copyright 2012

Template Blogger Dihasilkan oleh alif ismail