Monday, 23 July 2012

"Moreh"

Assalamualaikum sahabat..

   Alhamdulillah..dugaan berpuasa dah berjaya kita lalui dalam masa tiga hari ni dengan penuh kesabaran..ibadah terawih juga semakin sebati dalam diri..tapi kebiasaannya selepas terawih di surau atau masjid..makanan "moreh" mesti tak terkecuali dengan menu yang berbeza tiap harinya...

   Andai hamba di kampung halaman, hamba juga tak terkecuali menyediakan makanan moreh di rumah selepas terawih..Inilah waktunya untuk bermesra sesama ahli keluarga sambil makan, berborak, menonton tv, dan lain-lain..Tidaklah masing-masing buat hal sendiri yang membolehkan sesuatu hubungan tu renggang...

   Inilah antara makanan "moreh" paling popular dalam bulan Ramadhan biasanya di rumah hamba..rindu pula mahu pulang ke kampung (T.T) ..


p/s : hargailah orang sekeliling kita..apatah lagi keluarga (^__-)


26 comments:

Gen2Merah said...

alhamdulillah, puasa 3 hari kita kita telalh lalui dengan penuh kesempurnaan... alhamdulillah.. hargailah keluarga kita

3no gr33ny said...

Gen2Merah : alhamdulillah (^_^)

Aisy Nasiha said...

bestkan kerang rebus atau bakar mcm ni? malam pertama puasa saya dah rebus, makan sama2 dgn suami dan anak..licin..

Remy hazza said...

lama tak mkn moreh.......
kalau kat sini....lepas terawih remy terus balik........malas nak berebut ramai2 tu.....
kalau kat kg moreh memang best!!!!!

3no gr33ny said...

Aisy Nasiha : rebus lagi best..gaulkan pula dengan keropok keping dan sos..memang sedap!!

3no gr33ny said...

Remy hazza : biasa dekat kampung yang best..tapi sahabat Remy boleh buat moreh sendiri

keri ikhwan said...

sedap tu... meleleh dah air liur ni

Kancil 8349 said...

pergh...bikin Kancil lapar awal pagi melihat kerang rebus nie...ditambah dengan sambal pedas lagi...hehehehe...kalaulah rumah 3no nie dekat...confirm tiap2 malam datang bertandang

Mira Adzlia said...

wah..sedapnya mknn tu..hahaha

KorN said...

dah lama x pi moreh kat surau2... sedap jer tgk gmbr tu...

KorN said...

dah lama x pi moreh kat surau2... sedap jer tgk gmbr tu...

KorN said...

dah lama x pi moreh kat surau2... sedap jer tgk gmbr tu...

penjajah minda said...

moreh? teringat zaman anak2

3no gr33ny said...

keri ikhwan : Baru tengok kulit kering tu sahabat Keri..belum tengok isinya..huhu

3no gr33ny said...

Kancil 8349 : haha..di sana bukan ke mudah nak dapatkan kerang fresh??

3no gr33ny said...

Mira Adzlia : bulan puasa tengok makanan semua sedap ek =)

3no gr33ny said...

KorN : Sahabat Korn sampai tiga komen nak menunjukkan sedap sgt makanan ni..hehe

3no gr33ny said...

penjajah minda : dewasa pon boleh moreh kan tuan hamba?? =)

Dylla Abas said...

wahhh...sedapnya menu moreh kat tempat tuan hamba..kerang bakar atau kerang rebus memang feveret sy :)

3no gr33ny said...

Dylla Abas : sebab itulah hamba tidak sabar menunggu lagi tiga minggu untuk pulang ke kam[ung halaman

3no gr33ny said...

Dylla Abas : sebab itulah hamba tidak sabar menunggu lagi tiga minggu untuk pulang ke kampung halaman

Alif Ismail said...

terima kasih tuan hamba... hamba memang suka mengarang panjang2 sebenarnya...tapi kekangan masa sebelum ini membuatkan hamba tiada masa. Moga2 cuti semester kali ini mengizinkan hamba untuk berceloteh dgn lebih kerap, insyaallah..

Kancil 8349 said...

memang mudah cuma beza bah di sini dengan di sana

3no gr33ny said...

Alif Ismail : owhh sudah bercuti semester rupanya..seronoklah puasa di kampung =)

3no gr33ny said...

Kancil 8349 : beza apa yer sahabat Kancil??

Kancil 8349 said...

rasanya memang berbeza...ditambah lagi dengan perencah2 yang menyedapkan..hehehe..bikin lapar plak

 
Copyright 2012

Template Blogger Dihasilkan oleh alif ismail