Wednesday, 17 July 2013

Kuih Muih 2

Assalamualaikum sahabat..

   Maka bermulalah fasa kesibukan saat berpraktikum di sekolah..tapi masih bersyukur dek hanya mengajar 10 jam seminggu..nasiblah kalau dapat masa maksimum sebanyak 12 jam..agaknya patah tangan hamba menulis rancangan pengajaran harian sehari-hari..huhu

   Namun sekolah kali ini agak tidak seronok berbanding sekolah yang lepas ekoran  sikap guru di aliran Pendidikan Khas yang suka "menganyam ketupat" walaupun di bulan puasa...masing-masing mempertikaikan komitmen dan tugas yang diperoleh...

   Hairan juga hamba kerana inilah pertama kali hamba ke sekolah yang persekitarannya kurang mesra, terutamanya di aliran Pendidikan Khas yakni majoriti gurunya selalu bersikap ceria, keratif, dan mesra alam...Sebagai guru pelatih, hamba hanya mampu tersenyum mendengar dan melihat orang di sekeliling "menganyam ketupat"...orang baru mestilah kena bermanis muka..yer dak? hehe...

   Bak kuih ni yang terkenal dengan rasa manisnya...mungkin ada sahabat yang tahu namanya dan pernah mecuba (^_-)


24 comments:

Kancil 8349 said...

macam kuih baulu je...

Dylla Abas said...

a ah...nak komen macam cikgu kancil jgk..rupa dah macam bahulu..tapi mcm basah je..kuih apa tu..?

3no gr33ny said...

Kancil 8349 : rupa sama tapi warna dan teksturnya lain

3no gr33ny said...

Dylla Abas : memang sejenis kuih basah ni..namanya nekbat

Zul Fattah said...

mu praktikal mano?

alif ismail said...

salam ziarah petang2.. owh dah praktikal ye tuan hamba.. semoga sukses ye..

selamat berbuka puasa.

3no gr33ny said...

Zul Fattah : area tempat aku belajar ni jgk sbb dekat dgn pensyarah pembimbing

3no gr33ny said...

alif ismail : w'slm...terima kasih...selamat berbuka juga buat sahabat Alif

Keri Ikhwan said...

sedap kuih ni.. manis lembut. tak jmpa lagi kt seremban ni

3no gr33ny said...

Keri Ikhwan : huhu...di melaka juga tak dijumpai..

wantie said...

tak rugi pun bermesra.

lagi banyak kit amengumpat lagi banyaklah kesalahan kita yang akan tersembul nampak. betul tak?


org yg suka mengumpat perasan yang dorang bestttttttttttttttttttt sangat.

MystoryPic said...

hohoho...... saya memang sangat kenal kuih ni... NAMANYA 'NEKBAT' itu org Kelantan panggilnya. Sebabnya keluarga saya memang mengusahakan kuih ni. Dari zaman saya tadika lebih kurang 17 tahun lamanya mak saya mengusahakannya hanya di bulan puasa.

Sangat mencabar sebab kami gunakan kayu api untuk membakarnya tambah2 lagi di bulan puasa, dan sebanyak 10 ribu biji sehari perlu disiapkan untuk tempahan peraih. Dan malamnya kami kena gilir untuk tidur... Itu lah rezeki kami sekeluarga untuk ma abah sekolahkan kami adik beradik dengan hasil jualan NEKBAT

Lime Dotmy said...

nak skit...

My recent post : Khasiat Halia - Infografik

alif ismail said...

salam...

sedapnye kuih tradisional tuh..nak gi beli gak lah sehinggit..hehehe..

slamat berbuka puasa utk tuan hamba...

Kancil 8349 said...

ooo..macam tu rupanya...namun cantik

Budak Kampung said...

kuih pe ni dik????

3no gr33ny said...

wantie ; hamba setuju dengan kata sahabat Wantie

3no gr33ny said...

MystoryPic : pandai sahabat...sahabat orang negeri mana yer?

3no gr33ny said...

Lime Dotmy : sahabat puasa ke idak ni??

3no gr33ny said...

alif ismail : amboi sahabat..mentang-mentang la ada di kampung yer

3no gr33ny said...

Kancil 8349 : (^_^)

3no gr33ny said...

Budak Kampung : kuih nekbat =)

Kancil 8349 said...

bah ceritalah macam mana 3no bersahur dan berbuka puasa

3no gr33ny said...

Kancil 8349 : berada di asrama tersangatlah ringkas cara berbuka dan sahur hamba...malu pula untuk diceritakan..huhuk

 
Copyright 2012

Template Blogger Dihasilkan oleh alif ismail