Monday, 12 December 2011

Makan-makan (1)

Assalamualaikum buat sahabat yang tidak jemu bertapak di halaman hamba...

Pernah ke idak tuan hamba menjamu makanan di bawah ni...?

I
I
I
I
I
V


Gorengnya garing si ikan kukus,
Mengguna tangan gelojoh menerpa;
Namanya jering yang telah direbus,
Dimakan dengan isi kelapa.

Jualan terlaris diberi piala,
Berbaloi masa bertahun lama;
Kelapanya manis ditambah gula,
Enaknya rasa dihidang bersama.

Bermain sukan mendapat mata,
Berkongsi kaedah bila ditanya;
Nikmat dimakan tidak terkata,
Setelah sudah tanggunglah akibatnya.

Kampung nyonya hujannya lebat,
Kerjanya di sini menjadi liat;
Jangan tertanya apa akibat,
Makanan ini ada khasiat.

p/s : Isnin lepas baru hamba melepaskan rasa mengidam setelah lama tidak menjamunya..ternyata tidak mengecewakan lidah hamba dek rasanya (^_-)
 

25 comments:

Aisy Nasiha said...

wah..jering rebus.
kalau nenek sy, akan mitak ditumbuk jering ni sebab nk lembutkan, mudah nak makan katanya.

Hans Mohd said...

sedapnya!

3no gr33ny said...

Aisy Nasiha : arwah mak hamba yang mengajar hamba makan ni

3no gr33ny said...

Hans Mohd : memang sedap =)

aimaniman said...

salam kenal dan dofollow sini

alamak.. jering ngan kelapa? akak x pernah la merasa.. 'tangkai jering' maksud kedekut so sapa makan jering.. sampai x nak bagi orang ke sebab sedap sangat??

3no gr33ny said...

aimaniman : w'slm =)

terima kasih sbb sudi jadi sahabat hamba...emm tuan hamba mungkin kena cuba sendri kesedapannya...heheh

Sekamar Rindu said...

salam...

jering rebus....super duper besttttttt.:)

keri ikhwan said...

lama x makan mende nih... tetibe rasa mengidam... haha

Dylla Abas said...

amboi..nak bercerita tentang jering rebus pun sampai berpantun...kreatif betul sahabat hamba ni ye :)

Kancil 8349 said...

dah lama kancil ndak makan jering nie...kat semenanjung je dapat makan

pisau belati said...

tak pernah makan jering tak tahan pada baunya.apa rasanay memakan jering dengan kelapa? selalu nampak ia di buat ulang atau sambal tumis.unik pertama kali tengok macam ni =)

3no gr33ny said...

Sekamar Rindu : terbaik dari ladang ni =)

3no gr33ny said...

keri ikhwan : meh balik kg dlu..hehe

3no gr33ny said...

Dylla Abas : ni antara makanan tradisi..samalah juga dgn pantun..hehhe

3no gr33ny said...

Kancil 8349 : kt sana tak ada ke En.Kancil??

3no gr33ny said...

pisau belati : inilah antara makanan di negeri hamba =)

Gen2Merah said...

sebenarnya saya nak balas pantun ni dalam rentak seorang yanag lapar.. tapi tak pandai lak.. ekekeke

ngaaapppp.. lapar lak tgh2 malam gini.. ehe

.: mama lynn :. said...

buat sy lapar pg2 ni

Zul Fattah said...

gilo mu.. aku x berehi make benda ni..

Gen2Merah said...

salam enor.. kebetulan lak tengahari ni saya lapar sangat.. ehehe... tengok gmbar jering rebus ni pun kira ok la.. kenyang juga.. ehehe

3no gr33ny said...

Gen2Merah : tuan hamba kenalah cuba2 berjinak dgn pantun 2 rangkap dlu..hehhe

3no gr33ny said...

mama lynn : jering rebus ni best mkn ptg2 =)

3no gr33ny said...

Zul Fattah : kena try dulu beb..naru tau best ke xbest

3no gr33ny said...

Gen2Merah : hehe..tgh hari xknyang mkn ni..ap g tgk..tuan hamba ni

keri ikhwan said...

sjk bca entri ni hr tu, cam mngidam plak. Alhamdulillah dpt gak makn mende nih time blik kg... :D

 
Copyright 2012

Template Blogger Dihasilkan oleh alif ismail